Siirry pääsisältöön

Myytti nimeltä häpeä - laulu, ääni ja kehollisuus

Äänenkäyttö on henkilökohtaista, se on ainutlaatuista, ja samalla hyvin herkkää ja haavoittuvaakin. Tiedät ehkä tunteen, kun tärkeällä hetkellä ääni sortuu, tarttuu kurkkuun ja sanomasi hukkuu johonkin katkeilevan äänen taakse. Minä ainakin tiedän tunteen.​ Olipa kyse laulamisesta tai puheen pitämisestä, äänenkäyttöä voi ja kannattaa harjoitella. Samalla tavalla kuin mikä tahansa taito, myös kestävä ja luonnollinen äänenkäyttö on opittava taito. Takana ei ole mitään mystistä tai erityslaatuista lahjakkuutta vaativa taito, äänenkäytön harjoittamista voi verrata lihaskuntotreeniin: treenaat oikeita asioita, ja huomaat jonkun ajan saaneesi tuloksia aikaan. Kyse ei siis ole siitä, etteikö kaikki meistä pystyisi olemaan luontevia äänensä kanssa, jotain muuta on siis taustalla. Meillä monella suomalaisella se taustatekijä on häpeä - häpeä siitä, millaisia olemme, miten käyttäydymme, miten toimimme tai esiinnymme, vertailemme itseämme muihin, ja etenkin niihin ruotsalaisiin, joilla kaikki on aina paremmin. Ehkä.​ 

Häpeä on monimuotoinen tunne. Se jää kehoon kiinni, se tuntuu kurkussa, se sulkee kehon ja samalla ilmaisun. Jos mietit hetkeä, jolloin olet kokenut itsesi nolatuksi, se tunne on kehollinen, se tarttuu meidän tunnetietoisuuteen, ja tiedostamattakin luo kehollisen suojelureaktion tilanteesta selviämiseen. Kyseessä on ihan alkukantainen tapahtuma, mutta jäädessään tietoisesti käsittelemättä tunne jää kehomuistiin ja aktivoituu uudessa vastaavassa tilanteessa. Tarkoitus on hyvä, suojata meitä  epämiellyttäviltä (tai alkukantaisen ajatusmallin mukaan olemista uhkaavilta) konfliktelta. Harvemmin tosin nykyaikana olemme suorassa hengenvaarassa puhuessamme, mutta tunnereaktiot aktivoituvat siitä huolimatta. Toiset käsittelevät häpeää eri tavoin, useat lukkiutuvat sisäänsä, pienentävät itseään, tai toisilla syntyy uho ja näyttämisen tarve. Jani Kaaro kirjoitti kolumnissaan hyvin häpeän monista kasvoista.

Mistä häpeän tunne on sitten voinut saada alkunsa? Äänelliseen häpeään on voinut riittää ysi sivulauseessa aikaa sitten sanottu kommentti, joka on jäänyt elämään kuulijan korviin. Ennen koulussa pidetyt laulukokeet koko luokan edessä on voineet jättää traumoja esiintymisestä - ja näitä kommentteja olen itse kuullut todella monesti. Toinen yleisesti kuulemani kommentti on, että joku tärkeä ihminen on kommentoinut vaikka vain ihan sivulauseessa ääntä tai laulutaitoa, jättäen kuulijaan häpeän tunteen ääntään kohtaan. Mietipä, millainen kokonaisvaltainen vaikutus muutamalla sanalla voi olla ihmisen kokonaiseen elämään ja sen kulkuun, kehollisuuteen, itsetuntoon ja etenkin äänenkäyttöön. Se kaikki jää tunnekehoon kiinni seuraten meitä elämämme ajan - paitsi, jos osaamme paikallistaa tuon tunteen ja tehdä sille oikeita asioita, jotta tunne menettää voimansa. 

Kaikki tämä lähti liikkeelle itsestäni, siitä, miltä tuntuu, kun tärkeällä hetkellä kaikki harjoiteltu unotuu, ja se alkukantainen asetus ottaa vallan - yrittäen suojella, tuottaen vain enemmän haittaa kuin hyötyä. Tekniikka voi harjoitella, tiettyyn pisteeseen tämä toimii vallan hyvin, mutta jossain vaiheessa joudutaan käsittelemään ne tunteet, tuntemukset ja kehoon syöpyneet aistimukset, joita tuo stigma on jättänyt. Ja täytyy sanoa, että olen onneksi jo voiton puolella tuossa työssä, häpeä ei ota enää minua valtaansa, voin katsoa jo vähän kauempaa tuota kurkkuuni syöpynyttä aistimusta, joka joskus lukitsi ääneni ja ilmaisuni - olen löytänyt oman viisasten kiveni, ja olen valmis sitä siirtämään eteenpäin.

Millaisia häpeän tunteita olet kokenut äänesi kanssa? Voit jättää kommenttia alle.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keho, kehollisuus ja tunteet. Yksi helppo harjoitus kehotietoisuuden lisäämiseksi

Keho. Meidän olemisemme mahdollistava kulkuväline. Kaikilla on oma keho, mutta kuinka huomioit kehosi? Autoa, polkupyörää tai arvovaatteitakin huolletaan aika-ajoin, mutta se oma, kaikista lähinnä oleva väline, keho, jää viimeiselle sijalle huoltolistalla. Kuulostaako tutulta? Selkä kremppaa, käydään ehkä lääkärissä, ehkä ei, jotain apua tulee jostain, ehkä, asian kanssa oppii elämään, ehkä. Oletko koskaan ajatellut oikeasti kehoasi ja sen ihmeellisiä mahdollisuuksia?

Meidän elämämme tässä ajassa on hektistä, ympärillä tapahtuu paljon kaikkea, mikä vie huomiomme yleensä pään sisään, ajatuksiimme. Kroppa unohtuu, kun se on siinä jatkuvasti, ja vasta, jos se on ollut hetken kunnossa ja taas kremppaa, niin sitten huomioimme kehon tarpeita takautuvasti, ennakoivasti unohdamme koko kapistuksen. Kehon.

Mietipä, miltä tuntuu, kun olet uupunut - tai epätoivoinen, iloinen, hämmästynyt... Tunteet heijastuvat kehoon, ja jokaisella tunteella on omanlainen kartta. Asiasta on tehty ihan tieteellist…

Laulu parantaa!

Häiritseekö puolison yöllinen kuorsaus omaa untasi? Vai oletko sinä se, joka pitää sitä toista hereillä yötä myöten? Niinpä. Moni tietää tunteen! :) Tiesitkö sitä, että tätäkin vaivaa voi parantaa lauluharjoituksilla?! Tutkitusti lauluharjoittelu voi vähentää kuorsausta, kuten tässä artikkelissa kerrotaan. Hyviä lauluharjoituksia voi tulla kokeilemaan esimerkiksi minun tunneilleni, aina leppoisassa ilmapiirissä. <3

Joogaa kaiken ikää

Moni pitää joogaa lajina, joka sopii ainoastaan notkeille ihmisille. Mielikuva akrobaattisista asennoista, jotka muistuttavat ihmissolmuja, on ehkä asiaan tutustumattomalle ensimmäinen kuva sisäisillä verkkokalvoillaan. Toki jooga voi sellaistakin olla, mutta jooga on paljon muutakin. Jo sekin, että hengittää tietoisesti, on joogaa. Joogassa kukaan ei ole koskaan täysin valmis, jokainen tekee joogaa omalla tasollaan, ja se onkin lajin yksi haastavuus, vertailemattomuus. On vain yksi sinä, on vain yksi minä, olemme kumpikin täydellisiä juuri nyt tässä hetkessä, tällaisena, näine ominaisuuksine. Ominaisuudet muuttavat ajan myötä muotoaan, kussakin hetkessä olemme kuitenkin sen hetken täydellisiä heijastumia itsestämme.

Mielenkiintoinen tutkimus joogan vaikutuksesta dementian etenemiseen löytyy netistä Daily Mailin sivuilla englanniksi, suomeksi Suomen Kuvalehden arkistosta, jos sinne on jollakulla pääsy. Kiinnostavaa on se, että tutkimuksessa verrattiin joogaharjoitteiden ja muistiharjo…