Siirry pääsisältöön

Joogaa kaiken ikää

Moni pitää joogaa lajina, joka sopii ainoastaan notkeille ihmisille. Mielikuva akrobaattisista asennoista, jotka muistuttavat ihmissolmuja, on ehkä asiaan tutustumattomalle ensimmäinen kuva sisäisillä verkkokalvoillaan. Toki jooga voi sellaistakin olla, mutta jooga on paljon muutakin. Jo sekin, että hengittää tietoisesti, on joogaa. Joogassa kukaan ei ole koskaan täysin valmis, jokainen tekee joogaa omalla tasollaan, ja se onkin lajin yksi haastavuus, vertailemattomuus. On vain yksi sinä, on vain yksi minä, olemme kumpikin täydellisiä juuri nyt tässä hetkessä, tällaisena, näine ominaisuuksine. Ominaisuudet muuttavat ajan myötä muotoaan, kussakin hetkessä olemme kuitenkin sen hetken täydellisiä heijastumia itsestämme.

Mielenkiintoinen tutkimus joogan vaikutuksesta dementian etenemiseen löytyy netistä Daily Mailin sivuilla englanniksi, suomeksi Suomen Kuvalehden arkistosta, jos sinne on jollakulla pääsy. Kiinnostavaa on se, että tutkimuksessa verrattiin joogaharjoitteiden ja muistiharjoitteiden (muistipelit, sanaristikot) vaikutusta muistisairauksien etenemiseen, ja näillä molemmilla harjoitteilla saatiin parannusta verbaaliseen muistiin. Mutta se on erityisen kiinnostavaa, että muistiharjoitteiden hyöty jäi vain sanallisen muistin osalle, kun taas joogaharjoitteiden hyöty oli tämän lisäksi visuaalis-spatiaalisessa muistissa eli esimerkiksi ympäristön hahmottaminen ja suunnistaminen tuntemattomissa paikoissa parani. Tutkimuksen joogaharjoitteina käytettiin mantroja, meditaatiota, visualisointia ja asanaharjoitteita, ja näin kattaa yleisimmät hahmotustapamme: auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettinen. Itselleni mielenkiinoiseksi asian tekee vielä se, että harjoitteissa oli käytössä mantrat eli ääneen resitoidut tekstit. Omaan ääneen myötätuntoisesti suhtautumalla ja sitä käyttämällä kehoreaktioita on mahdollista muuttaa ja uudelleen ohjelmoida, miksei siis oma ääni ole paras keino myös ohjelmoida sisäisiä kanavia uudelleen.

Lyhykäisyydessään jooga siis kuuluu ja sopii kaikille ikään ja ulkomuotoon katsomatta, ja joogalla voi olla ennaltaehkäiseviä vaikutuksia niin kehon kuin mielen tasolla. Tule kokemaan itse, ehkä joogatunnille tai jooga & ääni -workshopiin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keho, kehollisuus ja tunteet. Yksi helppo harjoitus kehotietoisuuden lisäämiseksi

Keho. Meidän olemisemme mahdollistava kulkuväline. Kaikilla on oma keho, mutta kuinka huomioit kehosi? Autoa, polkupyörää tai arvovaatteitakin huolletaan aika-ajoin, mutta se oma, kaikista lähinnä oleva väline, keho, jää viimeiselle sijalle huoltolistalla. Kuulostaako tutulta? Selkä kremppaa, käydään ehkä lääkärissä, ehkä ei, jotain apua tulee jostain, ehkä, asian kanssa oppii elämään, ehkä. Oletko koskaan ajatellut oikeasti kehoasi ja sen ihmeellisiä mahdollisuuksia?

Meidän elämämme tässä ajassa on hektistä, ympärillä tapahtuu paljon kaikkea, mikä vie huomiomme yleensä pään sisään, ajatuksiimme. Kroppa unohtuu, kun se on siinä jatkuvasti, ja vasta, jos se on ollut hetken kunnossa ja taas kremppaa, niin sitten huomioimme kehon tarpeita takautuvasti, ennakoivasti unohdamme koko kapistuksen. Kehon.

Mietipä, miltä tuntuu, kun olet uupunut - tai epätoivoinen, iloinen, hämmästynyt... Tunteet heijastuvat kehoon, ja jokaisella tunteella on omanlainen kartta. Asiasta on tehty ihan tieteellist…

Laulu parantaa!

Häiritseekö puolison yöllinen kuorsaus omaa untasi? Vai oletko sinä se, joka pitää sitä toista hereillä yötä myöten? Niinpä. Moni tietää tunteen! :) Tiesitkö sitä, että tätäkin vaivaa voi parantaa lauluharjoituksilla?! Tutkitusti lauluharjoittelu voi vähentää kuorsausta, kuten tässä artikkelissa kerrotaan. Hyviä lauluharjoituksia voi tulla kokeilemaan esimerkiksi minun tunneilleni, aina leppoisassa ilmapiirissä. <3